Praktijk aan Huid

PIGMENTSTOORNIS

Als je last hebt van pigmentvlekken spreken we ook wel van een pigmentstoornis. Een pigmentstoornis ontstaat als er een verstoring is in de pigmentcellen, waardoor de pigmentcellen (melanocyten) te veel, te weinig of geen pigment (melanine) afgeven aan de opperhuid.

Bij Praktijk aan Huid zien we deze pigmentstoornissen het meest:

• Lentigo solaris
  • PIH (postinflammatoire hyperpigmentatie)
  • Melasma

Lentigo Solaris
De letterlijke vertaling van lentigo solaris is pigmentvlek door de zon. Deze pigmentvlekken zien we dan ook vaak bij een veelvuldig door de zon blootgestelde huid op voornamelijk het gezicht, de hoofdhuid en de handen bij mannen en vrouwen boven de 40 jaar. Ze worden ook wel ouderdomsvlekken genoemd, al spreek ik liever over wijsheidsvlekken.

PIH (postinflammatoire hyperpigmentatie)
Bij post inflammatoire hyperpigmentatie maakt de huid meer pigment aan na een trauma aan de huid. Voorbeelden van dit soort trauma’s zijn: puistjes, ontstekingen, wondjes of een insectenbeet. Het is ook mogelijk dat er een rode verkleuring optreedt. Dat wordt ook wel PIE (post inflammatoir erytheem) genoemd. PIH komt het meest voor bij donkerdere huidtypes, verdwijnt vaak vanzelf, maar dat kan ontzettend lang duren.

Melasma
Als je last hebt van donkere, grillig gevormde en symmetrisch over het gezicht verspreide pigmentvlekken, is het mogelijk dat je last hebt van melasma. Deze aandoening wordt vaak een stuk donkerder in de zomer en lichter in de winter. Hoewel vroeger altijd gedacht werd dat melasma ontstond door toedoen van hormonen, blijkt de oorzaak een stuk complexer. Bij Melasma is de hele huid aangedaan met pigmentverkleuringen als gevolg. De grootste boosdoener bij melasma is de zon en daardoor is melasma eigenlijk geen pigmentstoornis, maar valt deze aandoening onder photo-aging. Photo-aging omvat alle huidverschijnselen die ontstaan na langdurig en overmatige blootstelling aan de zon.

Behandeling van pigment
Iedere pigmentvlek is uniek en daarom is er geen gouden standaard bij pigmentbehandelingen. Tijdens een consult zal de huidtherapeut het pigment bekijken en aan de hand daarvan een persoonlijk behandelplan voor je opstellen. De meest voorkomende behandelingen bij pigmentvlekken zijn: (bij lentigo solaris) de pigmentlaser, chemische peelings, microneedling en/of camouflagetherapie.

Wil jij weten welke behandeling het beste aansluit bij jouw pigmentvlekken? Maak dan nu een afspraak voor een vrijblijvend consult.

Boek nu!