Praktijk aan Huid

ACNE

Wat is acne?
Bij acne zijn de talgklieren vaak overactief, waardoor deze verstopt raken met overtollig talg, bacteriën en dode huidcellen. Deze verstopte poriën veroorzaken ontstekingen met puistjes, mee-eters en/of pijnlijke bultjes. Acne kan op iedere leeftijd voorkomen, maar zien we het meest tussen het 12e en 25e levensjaar in het gezicht, op de rug en het decolleté.

Je kunt hier behoorlijk last van hebben. Vaak zijn de plekjes cosmetisch gezien ontsierend en kun je je ervoor schamen. Daarnaast kunnen de ontstekingen ook flink pijn doen.
Ook als de acne rustig is kun je nog last houden van de restacne. Denk hierbij aan donkere verkleuringen op de plekken waar de puistjes hebben gezeten en structuurverschillen in de huid door de achtergebleven littekens.

De behandeling
Acne is op verschillende manieren te behandelen. Soms schakelt de huidtherapeut hulp in van de huisarts of dermatoloog. Jij hebt zelf ook een grote rol in de behandeling van de klachten. Het gebruik van de juiste huidverzorgingsproducten draagt namelijk ook voor een groot gedeelte bij aan het resultaat.

Als je met acneklachten op consult komt bij Praktijk aan Huid zal de huidtherapeut eerst een uitgebreid consult met je doornemen. Hierbij zal de huidtherapeut vragen aan je stellen als: gebruik je medicatie, wat voor producten gebruik je zelf, ben je ergens allergisch of gevoelig voor etcetera. Ook zal de huidtherapeut een huidanalyse maken met de Observ 520. Dit apparaat kan ons laten zien hoe actief de talgklieren zijn, of de huid ontstoken is en of je bijvoorbeeld al zichtbare littekentjes hebt.

De behandeling zelf wordt bepaald aan de hand van het consult en de huidanalyse. Iedere huid is uniek, dus het behandelplan is ook nooit hetzelfde. De behandelingen die vaak worden toegepast bij acne zijn:

• Fruitzuurpeelings
  • Reinigende behandelingen
  • Chemische peelings
  • Microneedling
  • Camouflagetherapie
  • Lasertherapie om eventuele roodheid aan te pakken

Als je aanvullend bent verzekerd is het vaak mogelijk dat acnebehandelingen worden vergoed. Informeer hiernaar bij je huidtherapeut. Zij kan je hier alles over vertellen.